Programul de lecții și prezentări

[ro] Vă invităm să urmăriți aici documentația programului public al proiectului Edu-Art 2020.
Mulțumim tuturor participanților și celor care s-au implicat pe parcursul atelierelor de lucru creativ, a cursului de artă contemporană și curatoriat și a meselor rotunde la tema educației artistice, de-a lungul cărora am cercetat relația dintre Periferie și Centru prin prizma unor activități legate de curatoriat și arta contemporană, alături de o comunitate internațională de artiști, cercetători, istorici de artă, profesori și alții.

[en] We invite you to see here the Edu-Art 2020 project recordings and documentation.
Many thanks to all who participated and to everyone who has been involved during the workshops, during the contemporary art and curatorship course and during the round table discussions on artistic education. We looked into the relationship between the Periphery and the Centre through a series of activities on curatorship and contemporary art, together with an international community of artists, researchers, art historians, professors and many others.

Arta contemporană în contextul Republicii Moldova (săpt. 1) / Contemporary art in the context of Republic of Moldova (week 1)

Art of the Republic of Moldova (1887-1980) – a seminar with Tatiana Raschitor [MD]. The talk is focused on the analysis of the artistic ambiance from Republic of Moldova and its relationships with other art centres. The first part of the topic examines the stylistic and iconographic problem in the context of art’s autonomy between 1887-1940, emphasising the work of Eugenia Maleșevschi, Theodor Kiriacoff, Moisei Gamburd, Idel Ianchelevici and Niuma Patlajan. The second part explores the evolution of the arts within the Soviet ideology, underlining the stylistic and thematic changes in the works of Moisei Gamburd and Rostislav Ocușco, and the evolution of the artworks of Valentina Rusu-Ciobanu and Mihai Grecu. 

Local history in an international context: decolonial strategies in the visual art and culture sectors presentation by Ovidiu Tichindeleanu [RO], researcher and art critique Starting with an introduction about the international presence of contemporary artists in Moldova, we will discuss some examples of overturning the center-periphery power relations through the practices of some visual artists.

Affirmation of Contemporary Art in Republic of Moldova. Art Collectives and Initiatives – a presentation by Lilia Dragneva [MD], art historian, director

– Art collectives, initiatives and ad-hoc collaborations (1970-1991)

Reprezentare și auto-reprezentare (săpt. 4) / Representation and self-representation (week 4)

[ro] Artă și politică. Belarus 2020 – o prezentare de Elisabeth Kovtiak [BY]. Protestele din Belarus au provocat multiple reacții de ordin artistic. În cadrul acestei prezentări, cercetătoarea și activista culturală Elisabeth Kovtiak va vorbi despre principalele direcții ale artei critice și rolul acesteia în promovarea implicării politice în rândul publicului larg, dar și despre valoare terapeutică pe care o are exprimarea artistică pe timp de tumult. Ea va începe prin a prezenta situația artei critice contemporane din Belarus, pentru a explica contextul belarus. Introducerea va cuprinde avântul ce poate fi observat acum în arta politică. De asemenea, Elizabeth va vorbi despre structura scenei culturale din Belarus și va prezenta câteva lucrări de artă contemporană belarusă.

[en] Art and Politics, Belarus 2020– a public lecture by Elisabeth Kovtiak [BY], researcher and cultural activist, followed by two seminars, which will address issues such as civic activism in the context of Belarus, exoticization in art and forms of organization and action in the absence of institutions. Protests in Belarus provoked the creation of multiple artistic reactions. During this public talk, Elisabeth Kovtiak will discuss the main thematic directions of critical art and its role in promoting the political involvement of the general public, as well as the therapeutic value of artistic expressions during the turmoil. To explain the Belarusian context, she will start with a presentation on the state of critical contemporary art in Belarus. This introduction will frame the ongoing boom of political art. She will further elaborate on the structure of the cultural scene in Belarus and show several examples of Belarusian contemporary art.

Re-publica „Stadion” (săpt. 5) / ”Stadion” Re-public (week 5)

[ro] Construcția realității ca metodă aplicată – prezentare de Michael Kurzwelly [DE] unde acesta va povesti despre modalitățile de construire a realității pe care le folosește în lucrul său artistic. Iată cum le caracterizează însuși artistul: „Pentru a reordona spațiul trebuie să îl redefinim. Pentru acest tip de intervenție artistică, folosesc termenul „artă aplicată”, care înseamnă artă aplicată în context și spațiu public. Aceasta este pentru a descrie o strategie artistică axată pe problemele din societate pentru a interveni, interacționa și transcende într-o altă construcție a realității. Creez instrumente pentru a crea această nouă realitate în mintea altor oameni.”

[en] Construction of reality as an applied methoda presentation by the artist Michael Kurzwelly [DE] where he will talk about ways to build the reality that he uses in his work. Here is how the artist himself characterizes these ways: ”To reorder space one needs to redefine space. For this kind of artistic intervention, I use the term “applied art”, which means art applied in public context and space. This is to describe an artistic strategy focussing problems in society to then intervene, interact, and transcend into another construction of reality. I create tools to create this new reality in other peoples minds“.

Arta, mâncarea și activismul de mediu în contextul Moldovei și a Kârgâzstanului (săpt. 7) / Art, food and environmental activism in the context of Moldova and Kyrgyzstan (week 7)

[ro] Activism artistic și ecologic în Bișkek – o prezentare de artista și activista Bermet Borubaeva [KG] (Cooperative PreobraZHenskiy). După paradigma antropogenă, umanitatea a atins culmi de „dezvoltare” care au produs un impact asupra geologiei planetei. Nu trebuie să ascundem impactul capitalismului – trăim în epoca Capitalocenă, când capitalul dictează ce mâncăm la dejun și ne creează iluzia că este alegerea noastră. Ce poate schimba acest sistem? Cum, prin artă, putem să ne influențăm imaginația și eco-sistemul? După ce am absolvit Școala Contemporană ArtEast, am inițiat Trash-Festival (Festivalul Gunoiului) ce ne-a trezit întrebări despre deșeuri, din care au rezultat multe alte activități și proiecte de artă.

[en] Art and environmental activism in Bishkeka presentation by Bermet Borubaeva [KG] (Cooperative PreobraZHenskiy), artists and activist. In according Anthropocene paradigm humankind achieved such level of “development” when can make affect on geological level of our planet. But here we should not hide the impact of capitalistic relations – we live in epoch of Сapitalocene, where capital determine what we will eat for breakfast and create illusion that is our choice. What can break out the system? How art can influence to our imagination and eco-systems. After finishing Contemporary School of ArtEast we initiated Trash-Festival that arising questions of garbage that gave start to many other artistic projects and activity.

Trash touring and food rescue missions– a workshop with Clara Abdullah [RO/MD] (EcoVisio), environmental activist and Bermet Borubaeva [KG] (Cooperative PreobraZHenskiy), artist and activist. During the 4 days, we will explore together ways of saving food that is unloved, unsold and rejected, ugly, misshapen, close to expiration date, but still delicious and perfectly good to eat. Sometimes this can be as simple as taking a good hard look inside your fridge, other times it involves communities, businesses and deep city explorations. The accumulated experiences will help us develop an art discourse around such topics like ecology and consumerism. A big part of what we will be doing is testing the limits of Chișinău’s free-market economy, which dictates all exchanges to be driven by profit or social advantage. We will try to spark exchanges based on cooperation, goodwill and care for resources, even if just at a micro-level like convincing a neighborhood shop to give us their lumpy carrots. The workshop will include mapping, walking, talking, calling, posting, shooting, carrying, researching and most of all, getting strange looks in lots of places. The finalization of our workshop will be an open-air chaihana, where we will cook and enjoy our freegan urban ‘harvest’. Aside from food, we will also be sharing our skills and tools, in order to make the most of our salvaged products without engaging in consumerism of any kind.

The ‘junk food’ revolution against food waste– a presentation by Clara Abdullah [RO/MD] (EcoVisio), environmental activist. A short dive into the phenomenon known as ‘dumpster diving’ or ‘“urban foraging’ and the shapes it takes in Chișinău. As an amateur practitioner here and in other parts of the world, I am interested in exploring the ideological, practical and legal aspects of salvaging wasted food, as well as the public discourse around it, which oscillates between glamorization and demonization. With regards to Moldova, I’m also focusing on how this practice, born as a response to capitalism, ties into the post-Soviet free market and the idea of an alternative, circular economy.

Biopolitics and the political economy of food production a presentation by Bermet Borubaeva [KG] (Cooperative PreobraZHenskiy), artists and activist 1/3 of produced eatable food is being wasted. Contemporary neoliberal conditions of food production impacted negatively the environment, keep exploiting labour and mantain hierarches among people. We can’t do not eat, that means every day we should deal with political consequences of many decisions – import/ export, restriction, prices, etc. Eating is political act and this system depends on our daily life – biopolitics and the political economy of food production. I will tell about my projects on the juxtaposition of food, politics and art – exhibition “Still Life” in Bern where we made “wasted” café and about activist comics “I food” about invisible labour of migrants.

Practici de autoorganizare – de la artă spre activism (săpt. 8) / Practices of self-organization – from art to activism and back (week 8)

[ro] Media video în practica de artă contemporană în Kârgâzstanprezentare de artiștii Muratbek Djumaliev și Gulnara Kasmalieva [KG] (Școala de Artă Contemporană ArtEast). „Prin exemple din practica noastră artistică, dar și practica colegilor noștri din Kârgâzstan, vom vorbi despre contextul în care video a devenit una dintre cele mai răspândite forme media în arta contemporană din Kârgâzstan în primul deceniu al anilor 2000.”

[en] Video as media in contemporary art practice in Kyrgyzstan– a presentation by the artists Muratbek Djumaliev & Gulnara Kasmalieva [KG] (School of contemporary art ArtEast). „Taking examples of our own practice and practice of our colleagues in Kyrgyzstan we would like to outline the context of the origin and existence of video as one of the most widespread media in contemporary art in Kyrgyzstan in the first decade of 2000.”

Local activist practices with a touch of playfulness– a presentation by Ana Popa [MD] (ROR), urban activist. „I would like to share with you some of my experience regarding artistic practices in activism and about the power of tactical frivolity. I am an admirer of the Situationist ideas and I try to explore these artivism practices from that perspective. My interest is focused on two dimensions: crazyness (unexpected spontaneity) and playfulness. They create the space for art and political act to come together and bring to light what we all share as humans.”

Bishkek Smoga presentation by Bermet Borubaeva [KG] (Cooperative PreobraZHenskiy), artist and activist. In November 2019 Bishkek was listed as one of the most polluted cities according to AirVisual. In Soviet time or city (Frunze) was famous for being a green city, but today situation drastically changed. Heating with coal and auto-decks, half million cars for a million population city, high-rise development and construction lobby in City Council turnovered urban development. We made two actions #BishkekSmog that pay attention to the air pollution and try make this problem visible.

Educația artistică în contextul transformărilor politice, economice și sociale (săpt. 9) / Art education in the context of political, economic and social transformations (week 9)

[ro] Istoria transgresivă a artei – lecție cu participarea istoricului de artă Jorg Scheller [CH] unde acesta va oferi o introducere despre metodologia prin care abordează predarea istoria artei. „În calitate de profesor de istoria artei la o universitate care încurajează conexiunea dintre diferite discipline, eu văd istoria artei ca o continuitate între ce a a fost numit „cultura înaltă și de mase”, între divertisment și iluminare, între cunoscător și critic. De exemplu, avangarda eroică de la începutul sec. XX rămâne opacă fără a înțelege cultura pop și mass media. În mare parte ceea ce a inventat avangarda a fost anticipat de spectacolele incontestabil absurde ale grupului Arts incohérents de la sfârșitului secolului 19 la Paris. În practica mea de profesor, iau în calcul – într-un mod serios, bine gândit, academic, jucăuș – totul, de la ce pare a fi cultura comică vulgară sau de bodybuilding prin artele sociale și esteticul „heavy metal” și până la arta autonomă. Iată ce numesc eu „istorie transgresivă a artei”. Lucrul unui istoric de artă, după mine, este să sublinieze unde se ivește arta, și nu unde aceasta moare; cum arta se formează în afara sistemului artistic; că arta este în primul rând un mod de a face lucrurile diferit, mai sofisticat, mai idiosincrasic, într-un mod mai autoreferențial, fie într-un muzeu sau într-o piesă pop.”

[en] Transgressive Art History – a lecture by Jorg Scheller [CH], art historian. This lecture gives an introduction into my methodological and content-related approaches to teaching art history. As a professor of art history at an art university that encourages exchange between various disciplines, I see art history as a continuum between what was formerly called „high and low culture”, between entertainment and enlightenment, between connoisseurship and criticality. For instance, the heroic avant-gardes of the early 20th century remain opaque without an understanding of early mass media and pop culture. Most of what the avant-gardes ‘invented’ was anticipated by the decidedly silly spectacles of the Arts incohérents group in late 19th century Paris. In my teaching, I take into account – seriously, thoroughly, academically, playfully – everything from seemingly vulgar comic culture or bodybuilding via social arts practice and heavy metal aesthetics through to aloof autonomous art. This is what I call „transgressive art history”. The job of an art historian, as I see it, is to point out where art emerges rather than where it ends; how art takes shape outside the art system; that art is first and foremost a way of doing things in a different, more sophisticated, more idiosyncratic, more self-referential way, be it in a museum or in a pop song.

[ro] Globalizarea est-europeană. Arta poloneză din jurul anului 1900 drept studiu de caz al epocii contemporane– seminar cu participarea lui Jorg Scheller [CH], istoric de artă. „În această lecție, voi vorbi despre obiecte de artă și expoziții poloneze de la Bienala de Arte din Veneția ca exemple ale globalizării artei în Europa Centrală și de Est prin expoziții la scară largă. De asemenea, voi pune accent pe unele aspecte inerente ale globalizării în artele vizuale din regiune, care sunt mai puțin sau deloc percepute ca fiind influențate de globalizare. Cuvântul „globalizare”, care este acum în trend, duce la asocieri cu clădirile înalte de pe litoralurile din Singapore, New York sau Londra, miriadele de turiști care hoinăresc pe globul pământesc în căutarea locurilor pe care le cunosc deja din imagini, și influențele internetului care sunt pretutindeni. Dar genealogia globalizării se trage mult mai de departe. Anume cazul Poloniei, din anii 1900, oferă exemple relevante ale fenomenelor asociate de obicei cu globalizarea – migrația, diaspora, hibridizarea, identitățile complexe, lumi imaginare și tot așa. Pornind de la anii 1900, voi sublinia ceea ce a anticipat globalizarea scenei artistice de astăzi, contrastând cu ideea de azi că perioada de după 1989 a fost cea care a dus la globalizare.”

[en] Eastern Europeanizing Globalization. Polish Art Around 1900 as a Case Study of Today – a lecture by Jorg Scheller [CH], art historian In this lecture. I will disucss selected Polish artworks and exhibitions at the Venice Art Biennale as examples for the globalization of Central and Eastern European art through large-scale exhibitions. Moreover, I will highlight some inherently globalizing aspects of visual art from the region which is not or less often perceived under the umbrella concept of globalization. The now fashionable nom de guerre „globalization” evokes associations with hyperfuturistic banking towers in Singapore, London, New York City, myriads of tourists roaming the globe on the hunt for images they already know from images, and the all-pervading effects of the internet. But the genealogy of globalization is much more than this. Precisely the example of Poland around 1900 provides relevant case studies of phenomena commonly related to contemporary globalization such as migration, diaspora, hybridization, complex identities, imagined worlds, and so forth. By focusing on the time around 1900, I will outline some prefigurations of today’s globalized art scene in order to counterbalance the current fixation on the era after 1989 as the supposedly seminal phase of globalization.

Curatoriatul de artă în afara mediului instituțional (săpt. 10) / Curating art outside the institutions (week 10)

[ro] Abordare colaborativă și co-design– o prezentare de Giulia Palomba [IT].„În cadrul prezentării, voi vorbi despre mai multe cercetări și proiecte curatoriale din practica mea. Voi pune accent pe abordarea designului colectiv în dezvoltarea proiectului, dar și pe necesitatea parteneriatelor multidisciplinare, care lărgesc perspectivele și viziunile. Voi vorbi despre proiectele dezvoltate în afara pereților unor instituții și, deci, despre o diversitate de strategii, alianțe, metodologii aplicate. De asemenea, vom discuta și despre așa-numita „interacțiunea” cu publicul/ audiența/ comunitatea.

[en] Co-design attitude and the collaborative approacha presentation by Giulia Palomba [IT], curator and researcher. „During the presentation I will introduce different curatorial projects and researches I encountered in my personal practice and research. I would like to focus on the collaborative design approach in the project development, as much as the need for intersectional and multidisciplinary partnerships to broaden both visions and perspectives. The narrative will focus on projects developed outside the institutional frameworks, and thus a range of strategies, alliances, methodologies applied. In between – we will also go through some considerations about the so-called “engagement” of the public/audience/community.”

[ro] Ce e de făcut cu Casa Stăpânului?– lecție și seminar alături de Anders Harm [EE]. La sfârșitul anilor 80, Kalle Lasn și Adbusters au redefinit radical strategiile acțiunilor subversive, afirmând că mixul culturii, acțiunea radicală în viziunea lor, trebuie să folosească aceleași instrumente ca și capitalismul neoliberal – publicitatea, media etc., propaganda – folosind instrumentele stăpânului pentru a da jos casa lui. La sfârșitul anilor 90, nihiliștii Alexander Brener și Barbara Schurzn au contrazis ideea, afirmând că aceasta face de fapt „casa” mai puternică și nu reușește să definească puterea relațiilor propunând „anti-tehnologiile„ lor de acțiune radicală. În 2020, acum când fiecare a devenit stăpân pe propriile sale medii, dar a pierdut cu desăvârșire controlul asupra propriei vieți din cauza situației epidemiologice, și în pofida regimului politic, cu toții ar trebui iarăși să ne întrebăm – Care este acțiunea radicală astăzi? Ce putem face? Ce ar trebui să fie făcut?

[en] What to do with the Master’s House?– a lecture and seminar with Anders Harm [EE], curator. In the late eighties Kalle Lasn and the Adbusters radically redefined the strategies of subversive action, stating that culture jamming, their version of radical action, should make use the same tools that neoliberal capitalism does – advertisment, media etc, propaganda – ie using the masters tools to bring the masters house down. In the late nineties the nihilists Alexander Brener & Barbara Schurz aggressively contradicted that idea stating that this only makes “the house” stronger and fails to redefine the power relations by proposing their “anti-technologies” of radical action. In 2020, now that everybody has become master of her own media but has totally lost control of their own life due to epidemic situation and despite of the political regime, one should pose this question again. What is the radical action today? What can we do? What should be done?

[ro] Eco-rezidențe pentru artiști în localități rurale din Kârgâzstan. Experiența edificării și interacțiunii– o prezentare de Muratbek Djumaliev & Gulnara Kasmalieva [KG]. În 2013, Gulnara Kasmalieva și Muratbek Djumaliev au început construcția unei rezidențe în satul Bulan Sogottu, lângă lacul Issyk Kul. Au făcut construcția după principiul unei case cu încălzire pasivă și au folosit în mare parte materiale de construcție naturale și locale. O provocare importantă pentru artiști a fost să construiască casa de sinestătător și cu ajutorul voluntarilor, interacționând cu comunitatea locală.

[en] Eco-art residence in rural areas in Kyrgyzstan. Experiences of construction and interaction – a presentation by Muratbek Djumaliev & Gulnara Kasmalieva [KG] (School of contemporary art ArtEast), artists In 2013, Gulnara Kasmalieva and Muratbek Djumaliev started construction of a residence in Bulan Sogottu village on Lake Issyk Kul. The principle of construction was the idea of a house with passive heating and the use of natural and mostly local materials. An important challenge for the artists was the construction of the house by themselves and with the help of volunteers in interaction with the local community.