experți invitați

Clara Abdullah [RO/MD] (1990), este originară din România, în 2018 a ales Chișinăul să-i fie oraș adoptiv. La moment, locuiește aici în rol de artist captiv în corpul unui ONG. A studiat jurnalismul, politicile de gen și alte lucruri despre care mama îi zicea că nu o să-i aducă un loc de muncă normal. Înainte să vină la Chișinău, a lucart la un centru de diminuare a efectelor nocive, în Lisabona, și la Institutul European pe Egalitate de Gen, în, Vilnius. De asemenea, a urmat un stagiu practic la Vice pe când era studentă, despre care prietenii îi spuneau că „este foarte potrivit”. Acum, este interesată de ecologie și activismul de comunitate. Nu a văzut niciodată „Lion King”. /// Clara Abdullah [RO] (1990), originally from Romania, chose Chișinău as her adoptive city in 2018. Currently living there as an artist trapped inside an NGO worker’s body. Studied journalism, gender policies and some other stuff her mom thought would never lead to a real job. Before Chișinău, she worked at a harm reduction center in Lisbon and at the European Institute for Gender Equality in Vilnius. Also did an internship at Vice during uni, which her friends say ‘makes so much sense’. Her interests currently sit at the corner of ecology and community-led activism. Has never seen ‘Lion King’.

Florin Bobu [RO] (1978), este artist și curator, locuiește și activează la Iași, România. Astudiat Media Art (B.A., 2005), Sculptura (B.A., 2005) la ArtEZ/AKI, Akademie voor beeldende kunst en design, Enschede, Olanda, și Farmacie (B.S.) la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași. Din 2012 , este președinte al Asociației 1+1, o organizație nonprofit care își propune să promoveze sau să pună sub întrebare rolul artistului contemporan și practicilor artisitice. Este curator voluntar la tranzit.ro/ Iași, din 2012. Recent, a participat la programul CuratorLab 2016-2017 din cadrul Konstfack, Stockholm, unde a fost curator la Red Thread – A Guided Tour to Class Struggles from Above and Below, un proiect de Nebojša Milikić la Muzeul Suedez de Istorie din Stockholm. /// Florin Bobu [RO] (1978), an artist and curator living and working in Iasi, Romania. He studied Media Art (B.A., 2005), Sculpture (B.A., 2005) at ArtEZ/AKI, Akademie voor beeldende kunst en design, Enschede, the Netherlands as well as Pharmacy (B.S.) at “Grigore T. Popa” University of Medicine and Pharmacy of Iași. From 2012 he is the president of 1+1 Association, a not for profit organisation willing to promote or question the role of the contemporary artist and artistic practices. He is volunteering curator at tranzit.ro/ Iasi from 2012. Recently he participated to the CuratorLab 2016-2017 program, in the frame of Konstfack, Stockholm where he curated A Red Thread – A Guided Tour to Class Struggles from Above and Below, a project by Nebojša Milikić at Sweden History Museum from Stockholm.

Bermet Borubaeva [KG] este cercetătoare, curatoare și artistă, născută în Bișkek, Kârgâstan. În practica sa diversă, lucrează cu problemele de producere politico-economice a hranei, a muncitorilor, mediului urban, emancipării de gen. Este licențiată și a făcut master în Arte în Științele Politice și Analiză Politică și Politici Publice. În 2009, a absolvit Școala de Artă Contemporană ArtEast și a studiat la Prima Școală Curatorială de Vară din Moscova. A contribuit la mai multe publicații în domeniile artei, științelor politice, mediul urban, la proiecte locale și internaționale din Asia Centrală, Rusia, Slovenia, Serbia, Elveția, Polonia, Mexic, SUA și altele. În 2009, a fondat Cooperativul PreobraZHenskiy și a pornit jocul „Școala Migrantului” și comicsul activist „I. Food” („Eu. Mâncare”).  /// Bermet Borubaeva [KG] is a researcher, curator and artist born in Bishkek, Kyrgyzstan. In her multi-faceted practice, she engages with the politico-economic issues of food production, labour, urban environment, and gender emancipation.  She holds a Bachelor and Master of Arts in Political Science and Political Analysis and Public Policy. She graduated from the ArtEast School of Contemporary Art in 2009 and studied at the First Moscow Curatorial Summer School. She has contributed to several publications in the fields of art, political science, and urban environment on local and international projects in Central Asia, Russia, Slovenia, Serbia, Switzerland, Poland, Mexico, USA, etc. In 2009 founded Cooperative PreobraZHenskiy , started game “School of Migrant” and activist comics “I. Food”.

Alex COSMESCU [MD] este cercetător în filosofie și lingvistică, poet. Interese academice – fenomenologia trupului și practicile dialogice, tema centrală fiind investigarea relației dintre trup și limbaj: ce spune despre noi faptul că, în calitate de trupuri, vorbim. Din când în când, publică poezie, articole și recenzii în reviste de cultură și academice. /// Alex COSMESCU [MD] is a researcher in philosophy and linguistics, poet. Academically, interested in phenomenology of the body and in dialogic practices – the main topic being an investigation of the relation between embodiment and language: what does the fact that we, as bodies, speak tell us about ourselves. Periodically, publishes poetry, articles and reviews in cultural magazines and in academic journals.

Muratbek Djumaliev și Gulnara Kasmalieva [KG] sunt un duo artistic, stabiliți la Bișkek, Kârgîzstan. Au absolvit Academia de Arte Plastice „Surikov” din Moscova, Rusia (1980-1986) și Academia de Artă și Design din Sankt-Petersburg, Rusia (1984-1991). Au participat la numeroase epoziții internaționale și bienale, au fost curatori la Expozițiile Internaționale de Artă Contemporană din Bișkek (2005-2008), curatori ai unui proiect al Școlii de Artă Contemporană ArtEast (2009-2019). Artiștii au primit premiul „Prince Claus”, Amsterdat (2010) și au fost nominalizați pentru premiul și Expoziția de Artă Vizuală din Wales „Artes Mundi 4”, Muzeul Național din Cardiff (2010).  /// Muratbek Djumaliev & Gulnara Kasmalieva [KG] are an artistic duo, living and working in Bishkek, Kyrgyzstan. Graduated respectively from Surikov Academy of Fine Arts, Moscow, Russia (1980–1986), and Mukhina Academy of Art and Design, St Petersburg, Russia (1984–1991). Artists participated in numerous international exhibitions and biennials, curated Bishkek International Exhibitions of Contemporary Art (2005-2008), a project of ArtEast School for Contemporary Art (2009-2019), public art festivals Art Prospect-Bishkek (2017-2018) Artists have received the Prince Claus Award, Amsterdam (2010), and also nominated for Artes Mundi 4, Wales International Visual Art Exhibition and Prize, National Museum Cardiff (2010).

Constanța Dohotaru [MD], este arhitectă și urbanistă stabilită la Chișinău. Este activistă locală fiind implicată în diverse proiecte comunitare ce țin de spații public în Moldova, Europa de Est și Berlin. Ea aplică toate cunoștințele, energia și umorul său în ceea ce face și îi place să facă lucrurile să se întâmple. /// Constanța Dohotaru [MD], Moldavan architect and urban planner. She is an active citizen of Chișinău and a local activist, being involved in various public space and community projects in Moldova, East-Europe and Berlin. She puts all her knowledge, energy and humour into what she does and makes things happen.

Chris Dreier [DE] (1961), is a graduate of Visual Communications from Berlin’s University of Art (UDK). In the nineteen eighties she was a member of avant-gard music group Die Tödliche Doris. She continues to be active in the in the experimental music scene with band projects Burqamachines (with Ursula Döbereiner) and MK/DT (with Tim Löhde).  Since 2015, Dreier has been working as a duo with Irish artist Gary Farrelly under the name Office for Joint Administrative Intelligence. Her visual artwork has been exhibited widely in Germany and beyond including institutional shows at The Museum of Contemporary Art (Wroclaw, Poland), New Mexico History Museum (Santa Fe), Botanique (Brussels), Centre d’art Contemporaine (Brest), Marres- House for Contemporary Culture (Maastricht) and the 500X (Dallas). Her work is represented by Laura Mars Gallery in Berlin and Grölle Pass Projects, Wuppertal.

Nicoleta Esinencu [MD], scriitoare, dramaturgă și regizoare. Lucrează și locuiește în Chișinău. Lucrările sale documentează viața socială și politică a societății moldovenești în particular, dar și a societății contemporane în general. Este co-fondatoare a colectivului de teatru politic, teatru-spălătorie. Împreună cu spălătorie a abordat subiecte ca Holocaustul în Moldova în timpul celui de-al doilea Război Mondial în spectacolul documentar Clear History (2012), condițiile de muncă și politicile explotative duse de Uniunea Europeană și organizațiile internaționale în Moldova în Recviem pentru Europa (2018), critica dintr-o perspectivă feministă a discursului patriarhal propagat în biblie care domină pînă azi societățile noastre în Evanghelia după Maria (2018), chestionarea instituției familiei și denunțarea instituțiilor care profită cel mai mult de pe urma ei: biserica, statul și întregul sistem capitalist în Abolirea Familiei (2019). Textele sale au fost publicate în România, Franța, Germania, Bulgaria, Polonia, Austria, etc. Recent s-a întors din rezidența DAAD Artists-in-residence program din Berlin. /// Nicoleta Esinencu [MD], is a writer, playwright and theater director. She works and lives in Chișinău. Her works document the social and political life of Moldovan society in particular, but also of contemporary society in general. She is one of the co-founders of the political theater collective, teatru-spălătorie. Together with spălătorie, she works on issues like the Holocaust in Moldova during World War II in the documentary play Clear History (2012), working conditions and exploitation policies pursued by the European Union and international organizations in Moldova in Requiem for Europe (2018), the critique from a feminist perspective of the patriarchal discourse propagated by the bible that dominates to this day our societies in Gospel of Mary (2018), questioning the family institution and denouncing the institutions that benefit the most from it: the church, the state and the entire capitalist system in Abolition of the Family (2019). Her texts were published in Romania, France, Germany, Poland, Bulgaria, Austria, etc. She is fellow of the DAAD Artists-in-Berlin Program 2019.

Gary Farrelly [IE] (1983), an Irish artist based in Belgium. He received his BA from the National College of Art and Design in Dublin and his MFA from LUCA School of the Arts in Brussels. Since 2015, Farrelly has been working as a duo with German artist Chris Dreier under the name Office for Joint Administrative Intelligence. Farrelly was the subject of and main performer in Oisin Byrne’s 2017 feature length film GLUE which was screened extensively including at Goldsmiths Centre for Contemporary Art in London and the Irish Museum of Modern Art. He is a recurring visiting lecturer at La Cambre art school in Brussels. Past residencies include: AIR Antwerpen, Gropiusstadt Pilotprojekt and the University of Texas in Dallas. His works have been performed and exhibited in a number of institutional contexts including: Salzburger Kunstverein, Marres- House for Contemporary Culture (Maastricht), CentralTrak Gallery (Dallas), Parking Projects (Tehran) and the Museum of Contemporary Art (Banja Luka). 

Tatiana Fiodorova [MD] (1976), studied art at The “Ion Creangă” State Pedagogical University of Chisinau, graduated from 1999 to 2004.  Moldavian artist, curator, and educator works with questions of social and political history, particularly in relation to the Post-Soviet transition. She was born and raised in Soviet Moldova but her formation as an artist happened in 2000s. Her artistic exploration focuses on the lost Soviet identity and formation of a new identity for a Moldovan woman facing social, political, and economic problems. She works with social practice, installation, live performance, public art, video and artists’ books, photography, drawing. Fiodorova’s work has been shown at ART ENCOUNTERS BIENNIAL 2019, TIMISOARA ROMANIA, BAKU INTERNATIONAL FESTIVAL “MAIDEN TOWER. TO BE A WOMAN”(2019) , DANUBE DIALOGUES 2018, NOVI SAD, SERBIA(2018); Biennial of contemporary photography and moving image, Iasi, Romania(2016), The Delhi Photo Festival(2015); Moscow Biennale of Contemporary Art (2011); “Atlantis 11” at the Venice Biennale 2011,Kunst- und Kulturfestival in Berlin (2011), International Festival EXCHANGE RADICAL MOMENTS (2011), Periferic 8: The Romanian Biennial for Contemporary Art (2008). www.tatianafiodorova.wordpress.com

Anders Härm [EE] (1977), a studiat Istoria și Teoria Artei între 1995-2003 la Institutul de Istorie a Artei în cadrul Academiei de Arte din Estonia (EAA). Din 2017 activează în această instituție în calitate de șef al programului de studii de curatoriat și lector de Artă Contemporană și Curatoriat. Între anii 2010-2015 a fost director de program al Muzeului de Artă Contemporană din Estonia (EKKM). În perioada anilor 2002-2012 a activat în calitate de curator la Kunsthalle Tallinn. De asemenea, Anders a fost curator al pavilioanelor naționale estoniene la Bienala de la Veneția în 2000 (arhitectură) și în 2003 (artă vizuală). /// Anders Härm [EE] (1977), studied Art History and Theory at the Institute of Art History at the Estonian Academy of Arts (EAA) from 1995-2003. He is currently a freelance curator, lecturer (0,5) of Contemporary Art and Curating and the Head of the Curatorial Study Program at the Estonian Academy of Art. In the years 2009 – 2015 he was active as a program director of the self-acclaimed DIY Museum of Contemporary Art of Estonia – EKKM. (see www.ekkm.ee) In the years 2002-2012 he worked as a staff curator at the Kunsthalle Tallinn. (see www.kunstihoone.ee). He is one of the establishers of NU Performance Festival in Tallinn (est. 2005); he has curated Estonian Pavilion both at the Art (2003) and Architecture (2000) biennale in Venice. In 2009 he published collection of essays and other texts under the title “Diary of a Semionaut. Texts from1999-2008”. He has also staged three solo lecture-performances (scripts published under the title “Three Patriotic Speaches” by paranoia: publishing in 2013) and worked as a dramaturge with some contemporary dance performances in Estonia. He has been guest editor for special issues of cultural magazines (Kunst.ee, Sirp, Estonian Art) and briefly operated also as  radio host (“Piirikunst” for Estonian National Broadcasting).

Elisabeth Kovtiak [BY] (1992) Master în Cultură, Media și Societate. Cercetează memoria colectivă și nostalgia, și manifestările acestora în artă și spațiul public, dar și arta în activismul politic. În activitatea sa, se axează în mare parte pe societățile post-socialiste în tranziție. Înainte de activitatea sa de cercetătoare, a fost jurnalistă, scriind despre cultură și arte vizuale, și a activat în calitate de manager de proiecte la Centrul de Arte Contemporane și la alte inițiative culturale independente. /// Elisabeth Kovtiak [BY] (1992), MA in Culture, Media and Society. Her academic interests include collective memory and nostalgia and its manifestations in art and in public space and using art in political activism. In her work she mainly focuses on transitional post-socialist societies. Before starting working as a researcher, she had been working as a columnist and journalist writing on culture and visual arts and worked as a project manager at the Centre for Contemporary Arts and a range of independent cultural initiatives.

Michael Kurzwelly [DE] (1963, Darmstadt, Germania), a crescut în Bonn. După trei ani petrecuți în Franța studiind pictura, s-a mutat în Poznań, Polonia, unde a trăit până în 1998. După ce s-a mutat șa granița germano-poloneză, a început lucrul pentru schimbarea orașelor Frankfurt(Oder) și Słubice într-un oraș comun, numit „Słubfurt“. Lucrul său are caracter participativ, axat pe întrebări legate de identitate, indenificare și redefinire a sinelui. Alte proiecte similare sunt „Nowa Amerika“ și „white zone“ www.arttrans.de. /// Michael Kurzwelly [DE] (1963, Darmstadt, Germany), grew up in Bonn. After living 3 years in France he studied painting and then moved 1990 to Poznań (Poland), where he lived until 1998. After moving to the Polish-German border he started with his first construction of reality changing both towns Frankfurt(Oder) and Słubice into one  common city called „Słubfurt“. His work is of a participatory character focusing questions of identity, identification and redefinition of our self. Other constructions of reality he developed are „Nowa Amerika“ and the „white zone“ www.arttrans.de.

Cristina Moraru [RO] este teoretician al artei, curator și editor. Și-a finalizat studiile doctorale în cadrul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice a Universităţii „Al. I. Cuza” din Iași și lucrează ca asistent universitar în cadrul Universităţii Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. Interesele sale se concentrează în zona practicilor editoriale şi curatoriale. Este editor al jurnalului Studies in Visual Arts and Communication și membru fondator al Centrului de Fotografie Contemporană din Iași. A publicat articole în reviste de specialitate, cotate ISI şi BDI, şi a participat în cadrul unor evenimente culturale și conferinţe internaţionale ale unor instituții și universităţi precum: NCCR University of Basel, CRC “Affective Societies” Freie Universität Berlin, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Universität Hamburg, Gothenburg University, MTFA Academy Chișinau, Aarhus University, De Montfort University, Ben-Gurion University of the Negev, Maltepe University, Salzburg International SAFA, EEPAP Lublin, LCCA Latvia, CCA Prishtina, Fondazione Arthur Cravan Milan, CentrArt: New Art Historians Space Budapest și alte instituții independente. /// Cristina Moraru [RO] is an art theoretician, curator and editor from Iaşi, Romania. She has a PhD in Philosophy and Social-Political Sciences at „Al. I. Cuza” University, Iaşi, Romania and she is working as an assistant professor at „George Enescu” National University of the Arts (UNAGE) Iaşi. She is the editor of the volumes published by the Research Center of UNAGE and (co)editor of the academic journal Studies in Visual Arts and Communication. She is a founding member of The Centre for Contemporary Photography (C_F_C) Iaşi, and she participated in international conferences, workshops and studies programs at NCCR University of Basel, CRC “Affective Societies” Freie Universität Berlin, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Universität Hamburg, Gothenburg University, MTFA Academy Chișinau, Aarhus University, De Montfort University, Ben-Gurion University of the Negev, Maltepe University, Salzburg International SAFA, EEPAP Lublin, LCCA Latvia, CCA Prishtina, NEC Institute for Advanced Studies, Bucharest, Fondazione Arthur Cravan Milan, CentrArt: New Art Historians Space Budapest, and other independent institutions.

Livia Pancu [RO] (1980), locuiește și activează la Iași, România. Din 2012 este co-directoare la tranzit.ro, parte a tranzit.org. A absolvit Pictura Murală (B.A. 2004) la Universitatea de Arte, Iași și Curatoriat de Artă Contemporană (M.A. 2010), Royal College of Arts, Londra. Câteva dintre textele sale au fost publicate în The Long April Magazine (No.1) – Vertical Site, publicat de E-cart, Almost Institution in Self-Organised Subjects, eds:  Stine Hebert and Anne Szefer Karlsen (2013) and Killing an Institution, in Context in Flux: Methodological Tools for Cultural Institutions in a Changing Cultural Landscape, eds. Pernila Glasser and Maria Andersson, The Swedish Exhibition Agency/Riksutställningar (2014). /// Livia Pancu [RO] (1980), lives and works in Iasi, Romania. From 2012 she is co-director of tranzit.ro , part of tranzit.org . She graduated Mural Painting (B.A. 2004) at Art University, Iasi and Curating Contemporary Art (M.A. 2010), Royal College of Arts,  London. Few texts that she has written appeared in The Long April Magazine (No.1) – Vertical Site, published by E-cart, Almost Institution in Self-Organised Subjects, eds: Stine Hebert and Anne Szefer Karlsen (2013) and Killing an Institution, in Context in Flux: Methodological Tools for Cultural Institutions in a Changing Cultural Landscape, eds. Pernila Glasser and Maria Andersson, The Swedish Exhibition Agency/Riksutställningar (2014).

Maxim Polyakov [MD], născut în Tiraspol, unde locuiește și lucrează (sau în regiuni din apropiere). Este cercetător și artist, și explorează spații fizice și simbolice, și moduri prin care să locuiești în acestea. Munca sa este inseparabilă de viaza de zi cu zi și adesea se formează o simbioză între acestea, completându-se. Deseori găsește tehnici, material, inspirație și moduri de exprimare în locurile unde lucrează. Folosește instrumente de observare, artistice, filosofice, antropologice sau pur si simplu interacționează cu oamenii. Este membru al colectivului KOLXOZ, un colectiv Tiraspol-Praga care lucrează în cercul vieții culturale – de la cercetare și producere la replicare și distribuire, fiecare etapă manifestând percepția realiității înconjurătoare. Mai multe: https://telegra.ph/kolxoz-info-08-03 /// Maxim Polyakov [MD], born in Tiraspol, lives and works there or in the region. He is a researcher and artist who explores material and symbolic spaces and ways to live in them. Maxim’s works are inseparable from his everyday life practices, and often form a symbiosis with them, complementing each other. Usually he finds materials, technologies, inspiration and form of expression from places with which he works. For this he use anthropological, artistic and philosophical tools of observing or just interacts with people. Member of the KOLXOZ collective. The KOLXOZ is a Tiraspol–Prague collective that works inside the cycle of the cultural life – from research and production to replication and distribution, turning every step of such process into a manifestation of perception of the surrounding reality. More about: https://telegra.ph/kolxoz-info-08-03

Ana Popa [MD] este o cetățeană implicată, o iubitoare înflăcărată de bicicletă și buna dispoziție. Are experiență în calitate de lucrător social în comunități marginalizare, de activistă și lucrător cultural. A studiat Drepturile Omului. /// Ana Popa [MD], an engaged citizen, passionate bike-lover and fun-lover. Experience as social worker in marginalised communities, as activist and cultural worker. Graduate in Human Rights.

Ghenadie Popescu [MD] (1971), locuiește și lucrează la Chișinău, este interesat de particularitățile locale (postcomuniste) ale viziunilor asupra identității, tradiției, geopoliticului. Folosește diverse forme de exprimare, precum „performance”,video, animație, prin care face referință la absurditățile lumii în care trăiește și lucrează. Și-a făcut studiile la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, Departamentul Pictură, frecvență liberă, Chișinău, Moldova. Din 2012, a fost implicat în mare parte în proiecte de animație „stop-motion”. Expoziții de grup: Expanded space, București, RO(2017);  Attention borders, Labirint gallery, Lublin, Arsenal gallery Bialystok, PL(2017);  Festivalul de Film Documentar Cronograf, Chisinau, MD(2013-17); One six of the Earth, MUSAC, Museo de Arte Contemporaneo de Castilia y Leon, ES,  ZKM Karlsruhe, DE; Shaping the new, Kosice, SK(2011); Rencontre de la performance, La Generateure, Gentilly,FR(2009);   Un pas de cote, Die/Grenoble, FR. /// Ghenadie Popescu [MD] (1971), lives and works in Chisinau, is interested in local (post communist) particularities of common visions about identity, tradition, geopolitic mixture. Using different forms of expression such a performance, video, animation he refers to the absurdity of the world he lives and works in. He studied at the Academy of Music, Theatre and Fine Arts, Painting Department, on the basis of free attendance, Chisinau, Moldova. Since 2012 mostly has involved in personal stop-motion animation projects. The group exhibition:  Expanded space, Bucharest, RO(2017);  Attention borders, Labirint gallery, Lublin, Arsenal gallery Bialystok, PL(2017);  Cronograf Documentary Film Festival, Chisinau, MD(2013-17); One six of the Earth, MUSAC, Museo de Arte Contemporaneo de Castilia y Leon, ES,  ZKM Karlsruhe, DE; Shaping the new, Kosice, SK(2011); Rencontre de la performance, La Generateure, Gentilly,FR(2009);   Un pas de cote, Die/Grenoble, FR.

Tatiana Rașchitor [MD], lector universitar, doctor în studiul artelor și culturologie. Și-a făcut studiile la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, și Institutul Patrimoniului Cultural. Domeniul profesional de interes: istoria artelor universale, istoria artelor naționale, istoria criticii de artă, curente și sinteze în arta modernă, stiluri în design interior, grafica de șevalet. /// Tatiana Rașchitor [MD], Lecturer, Doctor in cultorology and the study of the arts. She studied at the Academy of Music, Theatre and Fine Arts, and the Institute of Cultural Heritage. Her professional interests are: history of universal arts, history of national arts, history of art critics, trends and synthesis of modern arts, interior design styles, easel graphics.

Giulia Palomba [IT], este curatoare independentă de artă contemporană și cercetătoare, cu sediul în Torino. Practica sa curatorială este axată pe proiecte de cercetate și practici relaționale. La moment, este parte a echipei curatoriale Vessel, pentru Institutul Mediteranean de Imaginație (Bari, Italia) și co-curatoare la CampoSud. Un „camp” vizionar, un simpozion filozofic și artistic despre moștenirea lui Antonio Gramsci (Prima ediție, Cagliari 2017). În 2017, a fost cercetătoare la School of Redistribution orgnizată la Atena de Future Climates; în 2019 a fost curatoare a Programei Publice „Colectează-Refolosește-Creează” de OnMaterials (Atena). La moment, urmează Master în Arta Publică la Academia Valand, Universitatea din Goteborg. A făcut master în Cinema și Video și Licența în Arta Multimedia la Academia Brera de Arte Plastice Milano. /// Giulia Palomba [IT] is an independent contemporary art curator and researcher based in Turin. Her curatorial focus involves research-based projects and relational practices. She is currently part of the curatorial team of Vessel for the Institute for the Imagination of the Mediterranean (Bari, Italy) and co-curator of CampoSud. A visionary Camp, a philosophical and artistic symposium around the legacy of Antonio Gramsci (First Edition, Cagliari 2017). In 2017 she has been a research fellow of the School of Redistribution organized in Athens by Future Climates; in 2019 she curated the Public Program “Collect-Reuse-Create” of OnMaterials (Athens). She is currently an MA student in Public Art at the Valand Academy – University of Goteborg. She holds an MA in Cinema and Video and a BA in Multimedia Art from the Brera Academy of Fine Arts Milan.

Jörg Scheller [CH] (1979, Stuttgart) deține titlul de Doctor și este Profesor de Istoria Artelor la Universitatea de Arte din Zurich. A fost invitat să țină lecții la Universități precum cea de Arte din Poznań sau Universitatea Națională de Arte din Taipei. Scrie articole regulat pentru: Neue Zürcher Zeitung, DIE ZEIT, Frankfurter Allgemeine Zeitung și altele. Este editor contribuitor la London frieze magazine pentru Elveția și autor pentru Stuttgarter Zeitung. Pe lângă acestea, este vocalistul și basistul trupei duo metalice Malmzeit, cu care cântă heavy metal din 2003. Cele mai recente publicații: Metalmorphosen. Die unwahrscheinlichen Wandlungen des Heavy Metal, Stuttgart 2020; Appetite for the Magnificent, On Aquaria, Zurich 2017 (fotografii de David & Tania Willen). /// Jörg Scheller [CH] (1979, Stuttgart) Prof. Dr., is Professor of Art History at the Zurich University of the Arts. Guest lectureships have taken him to the University of Art Poznań and the Taipei National University of the Arts, among others. He regularly writes articles for the Neue Zürcher Zeitung, DIE ZEIT, Frankfurter Allgemeine Zeitung, among others. He is also Contributing Editor of the London frieze magazine for Switzerland and columnist for the Stuttgarter Zeitung. Besides, he is the singer and bassist of the metal duo Malmzeit, with whom he has been running a heavy metal delivery service since 2003. Most recent book publications: Metalmorphosen. Die unwahrscheinlichen Wandlungen des Heavy Metal, Stuttgart 2020; Appetite for the Magnificent. On Aquaria, Zurich 2017 (with photographs by David & Tania Willen).

Ovidiu Ţichindeleanu [RO], (n.1976) este filosof, traducător şi teoretician al culturii. Coordinator de colecţii, IDEA Design & Print, Editură (www.ideaeditura.ro); Editor, IDEA artă + societate (www.ideamagazine.ro). Scrie despre teorie critică socială, gîndire decolonială, filosofie interculturală, teorii istorice ale simţurilor şi percepţiei, istoria filosofiei, Europa de Est şi istoria culturală a postcomunismului. Doctor în filosofie, Binghamton University, State University of New York (2009). A studiat filosofia la Cluj-Napoca, Strasbourg şi Binghamton. Din 2012 predă la Şcoala de vară internaţională, The Decolonial Summer School at University College Roosevelt, Middelburg, Olanda. Din 2015 predă la Şcoala de vară internaţională de la Telciu. A predat la departamentele de Filosofie; Filosofie, Interpretare şi Cultură; şi Istoria Artei la Binghamton University, State University of New York. Cofondator al platformelor civice şi revistelor independente Indymedia Romania (2004), CriticAtac.ro (2010) şi LeftEast International (2012). Traducător în limba română, autor și coeditor, co-curator la mai multe expoziții. Publicaţii recente: „Der letzte große Komet. Überlegungen zu unserer aufgeklärten Daseinsgleichgültigkeit”, Springerin, #2/2020; “On the Tension Between Universalism and the Sense of the World”, in Jan Sowa (ed.), The Missing Denominator. Universalism and Progressive Cultural Politics, Biennale Warszawa, EUNIC Cluster Warsaw, 2020. /// Ovidiu Ţichindeleanu [RO],(n.1976) is a philosopher, translator and theoretician of culture. Coordinator of collections, IDEA Design & Print, Publishing (www.ideaeditura.ro); Editor, IDEA art + society (www.ideamagazine.ro). He writes on social critic theory, declonial thinking, intercultural philosophy, historic theories of perception senses, history of philosophy, Eastern Europe and cultural history of post-communism. Doctor in philosophy, Binghamton University, State University of New York (2009). He studies philosophy in Cluj-Napoca, Strasbourg and Binghamton. Since 2012, he teaches at the international Summer School The Decolonial Summer School at University College Roosevelt, Middelburg, Netherlands. Since 2015 teaches at the international Summer school in Telciu. He taught in the departments of Philosophy; Philosophy, Interpretation and Culture; and History of Arts at Binghamton University, State University of New York. Is co-founder of civic platforms and independent magazines Indymedia Romania (2004), CriticAtac.ro (2010) and LeftEast International (2012). Translator in Romanian language, author an co-editor, co-curator of multiple exhibitions. Recent publications: „Der letzte große Komet. Überlegungen zu unserer aufgeklärten Daseinsgleichgültigkeit”, Springerin, #2/2020; “On the Tension Between Universalism and the Sense of the World”, in Jan Sowa (ed.), The Missing Denominator. Universalism and Progressive Cultural Politics, Biennale Warszawa, EUNIC Cluster Warsaw, 2020.

Vladimir Us [MD] (1980), artist și curator stabilit în Chișinău, Moldova, membru fondator al Asociației Tinerilor Artiști Oberliht. A studiat artă, curatoriat, management cultural și politici culturale la Chișinău, Grenoble și Belgrad. Prin lucrările și proiectele sale recente, Us explorează procesele de transformare a  spațiului public în orașele post-sovietice, totodată fiind preocupat de nevoia de a conceptualiza o rețea alternativă de spații publice pentru Chișinău. /// Vladimir Us [MD] (1980), artist and curator based in Chisinau, Moldova, founding member of Oberliht Young Artists Association. He studied art, curating, cultural management and cultural policy in Chisinau, Grenoble and Belgrade. Through his recent works and projects he examines the processes of transformation of the public space in post-Soviet cities along with the need for conceptualizing an alternative network of public spaces in Chisinau.

Viktor Vejvoda [CZ]  was born in Prague, Czechoslovakia. He studied at Academy of Fine Arts in Prague and graduated in 2015,studio of New Media. He lives and works in Prague. His main interest lies in the ecology of consumption, peripheral and forgotten knowledge, the questions of value and improvisation. Viktor sympathise with use of Open Source tools for production of self published works.